Elektromobilita

Největší světové automobilky, vlády, městské samosprávy a další organizace už elektromobily masově podporují a je jen otázkou času, než budou masově nasazovány. Gity nabízí kompletní plánování a realizaci elektromobilní infrastruktury, zejména dobíjecích stanic. Ať už provozujete benzinovou pumpu, kancelářský komplex nebo hotel, investicí do elektromobility se připravujete na budoucnost.

Návrh a realizace této infrastruktury vyžaduje následující kroky.

Kompletní audit elektrického připojení

Instalace dobíjecích stanic v první řadě vyžaduje důkladný audit elektrického připojení a odhad výkonnostních rezerv. Audit provádíme proto, abychom uměli při instalaci plně využít potenciálů stávajícího připojení a tak zrychlili práci a snížili náklady. 

Nakonec navrhneme potřebnou úpravu proudové hodnoty přípojky k elektrické distribuční síti a veškeré žádosti na distributora rádi vyřešíme.

Energetický management

Jestliže v rámci jednoho areálu plánujete instalaci více dobíjecích stanic, můžete počítat i s naším nadstavbovým systémem pro statickou či dynamickou kontrolu nad jejich příkonem. 

Budete tak moci prioritizovat konkrétní stanice, nebo specifického uživatele. Nadstavbový systém navíc nabízí celou řadu dalších nastavení a parametrů, které lze z dobíjecích stanic vyčíst (spotřeba, průměrná délka dobíjení, příkon…).

Navrhneme řešení na míru

Po diskuzi se zákazníkem a po zjištění jeho potřeb navrhneme nejvhodnější řešení instalace dobíjecích stanic, samozřejmě s přihlédnutím ke stávající či plánované infrastruktuře.

Vybereme nejvhodnější dobíječky

Nabízíme dobíjecí stanice od výkonu 3,6kW až do 50kW. Jsme systémovým integrátorem řešení různých dodavatelů technologie dobíjení elektromobilů a počítáme s tím, že každý areál a každá implementace bude mít specifické nároky. Klady a zápory různých řešení vždy diskutujeme předem se zákazníkem.

Instalujeme platební metody

Dobíjecí stanice umíme doplnit RFID čtečkou karet i platebním terminálem.

Nastavíme regulaci příkonu

V případě potřeby nabízíme instalaci „chytrého“ elektroměru, který přes své komunikační rozhraní řídí celý systém dobíjecích stanic, tzn. dokáže regulovat momentální příkon stanic podle aktuálního odběru celé budovy, případně její zvolené části.

Zařídíme fotovoltaiku nebo baterie

Některá řešení lze doplnit o bateriové úložiště či fotovoltaické panely v případě, že zákazník nechce či nemůže navýšit proudovou hodnotu přípojky k elektrické distribuční síti a potřebuje okamžitý vysoký výkon dobíjecích stanic. Tato řešení jsou nejen potenciálně ekologičtější, ale navíc slouží jako kvalitní zálohy pro případ vysokého zájmu o nabíjecí stanice.

Zajistíme potřebnou dokumentaci

Zpracujeme projektovou dokumentaci pro instalaci dobíjecích stanic ve všech potřebných dokumentačních stupních v souladu s vyhláškou 499/2006 Sb. 

Realizujeme na klíč

Zajistíme celý proces instalace dobíjecích stanic od projektové části až po provedení výchozí revize, uvedení do provozu a proškolení obsluhy zařízení.

Poskytujeme servis

V rámci navazujících služeb nabízíme servisní smlouvu pro případné kontroly či zásahy do nadstavbového systému. Uvedení do provozu a následný servis provádí plně zaškolení techničtí pracovníci.

Nejčastěji kladené otázky

Přemýšleli jste už o tom, kde budete váš nový elektromobil nabíjet?

Právě otázka nabíjení straší mnoho potenciálních zákazníků. Dle průzkumu 54,3 % respondentů odrazuje od koupě právě nedostatečná infrastruktura nabíjecích stanic.

(Průzkum provedlo Centrum dopravního výzkumu, v. v. i., (CDV) ve spolupráci s Ministerstvem dopravy a to v srpnu 2019. Celkem bylo získáno 406 kompletních rozhovorů se zástupci organizací ze všech krajů České republiky.)

Možností, kde může zákazník svůj vůz nabíjet, je hned několik.

Například:

  • V obchodních centrech, na veřejných parkovištích, nebo čerpacích stanicích.
  • V rámci speciálního tarifu který poskytují někteří auto dealeři, nebo třeba i skupina ČEZ.
  • V rámci vlastní dobíjecí stanice, ať už doma, nebo v místě zaměstnání.
  • A další… protože infrastruktura těchto stanic se neustále rozvíjí

Zejména varianta s vlastní dobíjecí stanicí přináší zákazníkovi benefit v podobě uživatelského komfortu a v neposlední řadě i benefit nižších nákladů na provoz.

No jo, cenu za energii budu mít v případě nabíjení v nočním režimu nižší než u jiných stanic, ale pořizovací cena dobíjecí stanice není úplně zanedbatelná.

Tato varianta je vhodná pro všechny zákazníky, kteří se z cest vrací navečer domů. Pokud doma tráví alespoň 3-5 hodin, zvládne se jim baterie vozu nabít do maximální hodnoty kapacity. Výhodnost takového řešení je přímo závislá na počtu ujetých km. Hlavní benefit který zákazník čerpá ihned, je uživatelský komfort při již zmíněném nabíjení.

Zákazník si nemusí po cestě domů lámat hlavu, kde a na jak dlouho bude muset pro nabití baterie zastavit. Přijede rovnou domů a zapojí nabíjecí kabel ze své stanice. Ta si sama pohlídá výhodnější režim energie a vůz, zatím co bude zákazník odpočívat, nabije. Ráno zákazník může znovu vyrazit na cesty s „plnou“ baterií.

Existuje aktuálně nějaký dotační program na pořízení elektromobilu?

Dle průzkumu až 80,1% respondentů uvádí že další z výhod, které by je mohly přesvědčit o koupi elektromobilu, jsou dotace.
(Průzkum provedlo Centrum dopravního výzkumu, v. v. i., (CDV) ve spolupráci s Ministerstvem dopravy a to v srpnu 2019. Celkem bylo získáno 406 kompletních rozhovorů se zástupci organizací ze všech krajů České republiky.)

Letos dobíhá dotační program OP PIK (2014 – 2020). Ten nebyl určen pro fyzické osoby. Podání žádosti již v tuto chvíli není možné. Podmínky pro získání dotace nebyly úplně snadné, řada žadatelů využila služby firem, které se specializují na práci s dotačními programy.

Dotaci mohli žadatelé uplatnit nejen na samotné vozy, ale i na jejich elektro nabíjecí stanice.

Aktuálně probíhá průzkum projektových záměrů pro nový program OP TAK, který je plánovaný pro období 2021 – 2027.

„Ministerstvo životního prostředí plánuje pokračovat v programu podpory pro veřejné instituce,“ popisuje Ondřej Charvát z tiskového oddělení Ministerstva životního prostředí. Zavedení výhod pro fyzické osoby tak očekávat v následujícím roce příliš nelze.

Jaké jsou provozní náklady elektromobilu a v jakém rozmezí se pohybují ceny za km?

Existují samozřejmě rozdíly v provozu a servisu pro různé elektromobilu, takže jednoznačná odpověď na tuto otázku neexistuje.

Co se týče cen za km, ty jsou závilsé na tom, kde zákazník plánuje vůz nabíjet. Cenu za kWh si stanovuje provozovatel dané nabíjecí stanice. Nejznámější provozovatelé dobíjecích stanic jsou ČEZ, E.ON, PRE, nebo třeba IONTY.

Pokud plánujete nabíjet vůz doma, je třeba si ověřit tarif u vašeho dodavatele elektřiny.

Doporučujeme vůz nabíjet v rámci zvýhodněného tarifu, známého pod označením:

  • NT / VT (nízký tarif, vysoký tarif)
  • neboli také noční proud

Kolik zhruba stojí nabíjení elektromobilu doma?

K tomu potřebujete především znát cenu elektřiny u svého dodavatele, která se nejčastěji uvádí v jednotkách kWh (kilowatthodina), nebo MWh (megawatthodina 1000 kWh) . Dále je třeba znát preferovaný vůz, respektive jeho průměrnou spotřebu.

Jako příklad uvedeme zákazníka, jeho cena elektřiny se pohybuje v průměrné výši 4,83 Kč / kWh a vybral si vůz s průměrnou spotřebou 17 kWh / 100km.

Výpočet ceny je potom následující:

4,83 x 17 = 82,11 Kč / 100 km.

Musím baterii elektromobilu plně vybít, abych ji mohl dát na nabíjecí stanici?

Baterii elektromobilu můžete nabít, i když není úplně vybitá. Je možné ji tedy nabíjet kdykoliv.

Jak dlouho trvá nabití baterie elektromobilu doma?

Obecně se dá říct, že z klasické zásuvky na 230V zvládne zákazník nabít elektromobil v rozmezí 8 – 12 hodin. Nicméně takový typ dobíjení vozu se z dlouhodobého hlediska nedoporučuje. Nabíjení vozu z elektrické sítě podléhá řadě bezpečnostních opatření, které standardní domácí zásuvka v drtivé většině nesplňuje. Velkým rizikem je i fakt, že komponenty domácí zásuvky nejsou z hlediska odolnosti konstruovány na takovou zátěž. Mohlo by dojít k jejich roztavení a v tomto důsledku i k požáru.

Při nabíjení elektomobilu z tzv. wallboxu (NAPŘ. Evlink wallbox) vám bude stačit kratší časový úsek. Odhadem něco mezi 3 – 5 hodinami. Rychlonabíjecí stanice dokáží nabít baterii vozu už za 90 minut. Některé rychlonabíjecí stanice deklarují rychlost nabití baterie na 20 minut, ovšem jen do 80% kapacity baterie.

Někteří výrobci elektromobilů nedoporučují časté nabíjení baterie pomocí rychlonabíjecích stanic. Uvádí, že se tak snižuje životnost baterie. Tuhle informaci je třeba si pohlídat dle požadovaného typu vozu.

Pokud přeci jen budu potřebovat nabít baterii elektromobilu na veřejné stanici, kolik je jich k dispozici?

V Česku je k dispozici přes 450 dobíjecích stanic.

Velké energetcké společnosti mají v plánu navýšit svůj aktuální počet stanic o daších 200 nových. Některé společnosti mají ambiciózní plán to stihnout za rok, jiné si nárust plánují na období 3 let.

S výstavbou svých dobíjecích stanic nezahálejí i některé automobilky. Některé z nich plánují do konce roku 2022 nabídnout zákazníkům až 7000 nabíjecích stanic.

Nutno dodat, že v zahraničí běží výstavba infrastruktury pro elektromobily ještě rychleji. Takže námitka, že elektromobil disponuje krátkým dojezdem nebude za chvíli relevantní.

Našel jsem si na internetu nabíjecí stanici za zlomek ceny. Vaše řešení je drahé.

Cena nabíjecí stanice Schneider Electric reflektuje funkce a kvalitu daného produktu. Jsme si vědomi toho, že na trhu jsou k dostání levnější varianty nabíjecích stanic. Cenový rozdíl se přímo promítne nejen v samotné kvalitě produktu, ale i podobě kvality servisu, který bezpochybně k takovému zařízení patří.

Je důležité zmínit, že nabíjecí stanice bude pracovat s vozem nezanedbatelné finanční hodnoty. Nekvalitní produkt může vůz poškodit. Je dobré zvážit nejen kvalitu produktu, ale i kvalitu obchodníka, který Vám na produkt poskytne záruku.

Jakým způsobem si ověřit kvalitu případného dodavatele nabíjecí stanice?

Může se stát, že vadný produkt poškodí nejen vůz, ale zapříčiní škodu i na majetku. V takovém případě se již zmíněné škody vyšplhají nejméně k řádu statisíc korun.

Je dobré si položit otázku, zda prodejce (konkurenční nabíjecí stanice) je na takovou událost pojištěný a zda na Vás působí dojmem, že by případná částka byla z něj vymahatelná.

Schneider Electric je evropským výrobcem s dlouholetým působením na trhu. Je přímo závislý na referencích svých zákazníků. Obchodní partner GiTy a.s., který zastřešuje zbývající části dodávky takového řešení, působí na trhu 30 let a v rámci projektů je na takové události pojištěný a to až do výše několik desítek miliónů korun.

Mám zájem o nabíjení vozu doma. Kolik bude stát instalace takové nabíjecí stanice?

Cena instalace nabíjecí stanice se nedá paušalizovat. Podmínky pro její umístění jsou v každé budově, či areálu specifické.

Pokud se nás obrátíte se svým požadavkem, bude vás následně kontaktovat člověk zodpovědný za návrh a dodávku elektronabíjecích stanic a seznámí vás s postupem, na jehož základě vznikne cenová nabídka.

Detailní garantovanou cenovou nabídku dostanete většinou až po provedení auditu elektrického připojení v požadovaném místě instalace.

Co všechno pro mne můžete udělat?

  • Kompletní audit elektrického připojení
  • Energetický management
  • Vybereme nejvhodnější nabíjecí stanice ve spolupráci s dealerem, který má informace o požadovaném typu elektromobilu
  • Instalujeme platební metody (pokud si bude chtít od Vás někdo pořídit nabíjecí stanici i za účelem podnikání)
  • Nastavíme regulaci příkonu podle aktuálních odběrů celého domu / budovy, případně její části
  • zařídíme fotovoltaiku nebo baterie
  • zajistíme potřebnou projektovou dokumentaci
  • poskytujeme servis na všechny námi dodané nabíjecí stanice, držíme na ně samozřejmě i záruku, nabízíme u nich možnost SLA
  • celou realizaci vytvoříme zákazníkovi na míru, od projektové části, uvedení do provozu, tak proškolení obsluhy

Zvládnu si nabíjecí stanici namontovat sám?

Montáži stanice předchází audit elektrického připojení a odhad výkonnostních rezerv. Na základě auditu je možné navrhout potřebnou úpravu proudové hodnoty přípojky k elektrické distribuční síti.

Při instalaci nabíjecí stanice se v rámci jejího managemnetu nastavuje regulace příkonu a požadované „chování“ stanice.

Elektronabíječka z hlediska bezpečnostni podléhá hned několika ČSN normám. Pokud zákazník preferuje svoji konkrétní instalační firmu, měl by si pohlídat, že firma zná všechny potřebné normy a je na danou instalaci certifikována.

U výběru instalační firmy opět platí, že je dobré si položit otázku, zda v případě vzniku škody (jak na zařízení, tak případném majetku), je firma schopna danou situaci napravit. Plnit svoje závazky vůči zákazníkovi i po finanční stránce, respektive úhradu škody.

Pokud zákazník či firma disponuje pojištěním majetku (ať už na elektromobil, či nemovitost, ve které se elektronabíjčka nachází), je dobré vědět, že při likvidaci pojistné události je vyžadováno doložení revizní zprávy dle platných norem ČSN.

Odpověď na tuto otázku je tedy taková, že svépomocnou instalaci ani my a dokonce ani výrobce důrazně nedoporučujeme. Navíc i legislativa takovou neodbornou instalaci výslovně zakazuje.

Související služby

Zjistěte více o našich produktech a službách...

Nechte nás na sebe kontaktovat, zavoláme Vám

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Potřebujete od nás nezávaznou nabídku služeb?

Napište nám, která služba Vás zajímá...

Kontaktujte nás